Tuesday, January 20, 2009

Mampukah Obama selamatkan dunia?




SETELAH mencapai kemenangan besar dan penuh makna dalam pilihan raya Presiden Amerika Syarikat pada November lepas, tarikh keramat 20 Januari ini bakal menobatkan Barack Obama sebagai pemimpin kuasa besar dunia.

Tarikh 20 Januari ini sememangnya telah menjadi tarikh tradisi pelantikan Presiden AS setiap kali tamatnya pilihan raya.

Saat ini sememangnya dinanti-nantikan oleh penduduk AS serta kebanyakan penduduk dunia memandangkan beliau telah mencipta sejarah sebagai presiden pertama dalam sejarah AS dari golongan kulit hitam.

Kemenangan beliau itu bukan sahaja telah mencipta sejarah malah turut memberi impak yang sangat besar kepada sebilangan penduduk dunia terutama mereka yang terkesan akibat kesilapan pentadbiran Presiden George W. Bush selama ini.

Kebanyakan kita juga seolah-olah turut gembira dengan sejarah yang dicipta Obama kali ini malah ada yang beranggapan kemenangan beliau ini umpama watak adiwira yang mampu membawa keajaiban kepada dunia.

Bagaimanapun, Obama juga manusia biasa seperti kita semua dan adalah mustahil beliau tidak akan melakukan kesalahan dan kesilapan namun disebabkan kedudukan beliau sebagai pemimpin negara kuasa besar sedikit sebanyak memberikan harapan dan sinar kepada dunia.

Hakikatnya semua keajaiban ini tidak akan berlaku dalam tempoh sekelip mata malah boleh dikatakan apa saja masalah membabitkan umat Islam mungkin tidak akan kemana-mana, hanya berlegar di ruang lingkup meja persidangan dan rundingan sahaja.

Belum sempat Obama mengangkat sumpah, peristiwa kekejaman Israel terhadap Palestin kembali berulang pada 27 Disember lepas dan setakat ini tiada sebarang penyelesaian yang nyata diambil oleh AS selain mengeluarkan kenyataan yang dilihat pro-Israel.

Malah Obama sendiri dilihat terlalu takut untuk mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai kekejaman ini, pendekatan yang sangat berbeza berbanding peristiwa serangan berdarah oleh militan Islam di Mumbai sebelum ini.

Berita penuh : http://www.utusan.com.my

0 comments:

Original design by andrastudio Blogger port by Blogger Templates

Powered by Blogger